CERITERA SUBJEK CS143 SEMESTER 3 (PART 2)

Assalamualaikum semua! Sihat? Di kala kita sekarang tengah lagi dalam fasa PKP, jadi, saya pun boleh laa sambung ceritera diploma saya. Huhuhuhu.. Igt ea, stay safe and stay at home guys.. Kalau rasa bosan2, ajak kawan2 baca blog saya ni. Huhuhuhu (angkat bakul sendiri ðŸ˜…) 

Okay! Dalam Part 1 sebelum ni, saya dah pun cerita satu subjek teras iaitu CTU211Dalam artikel kali ni, saya nak share tentang dua lagi subjek teras yang perlu diambil masa sem 3. 


ELC231 - INTEGRATED LANGUAGE SKILLS III
Kalau anda pernah baca entri saya sebelum2 ni berkaitan subjek ELC, mesti perasankan yg dia macam bertahap-tahap. Mula2 macam listening dulu, lepastu naik sem 2 baru ada penekanan tentang reading comprehension dan pendedahan berkaitan writing pun ada sikit2. Tapi, untuk ELC231 ni, dia akan ajar kita as student cara penulisan essay dengan tepat, cara citation dan cara nak tulis rujukan dengan betul. 

Citation tu apa?? Senang cerita, nak senang faham, macam ni.. Biasa kalau kita buat satu2 karangan, kita mesti akan refer mana2 sumber betul? Tak kisahlaa sumber tu dari buku ke, internet ke, majalah ke.. Haa.. tapi kita tak laa ambil satu page dari buku tu, lepas tu paste bulat2 dalam karangan kita sendiri kan?? Hahahaha.. Itu dah kira plagiat (Jangan sesekali buat ea!! ðŸ˜¡ Boleh kena saman tauu plagiat hak dan hasil usaha penulisan org lain).. Jadi, kita pun biasanya mungkin ambil satu atau lebih petikan ayat dalam sumber tu.. Haa, untuk kekalkan originality, kita kena laa ubah ayat dalam sumber tu sikit, tapi makna dia still sama. Bila dah buat macam tu, dalam karangan kita, kita perlu mention nama penulis dan tahun sumber tu diterbitkan.. Contohnya:

Katakan nama buku yang kita nak refer adalah 'Sejarah Matematik' yanf ditulis oleh Hazwan dan diterbitkan pada tahun 2014. Lepas tu kita nak ambil ayat ni, "Nombor 0 berasal dari India." Haa, nanti dalam karangan kita, kita tak boleh tiru sebiji2 ayat dalam buku rujukan kita. Sebaliknya, kita kena olah sikit. Sbgai contoh, "Hazwan (2014) telah mengatakan dalam bukunya bahawa nombor 0 telah wujud dari negara India."... Haa macam tu laaa.. Kalau nak tau cara penulisan citation dengan lebih tepat, Google je "Citation according to APA style" sebab APA style ni adalah cara dan format penulisan esei yg telah digunakan secara global..

Okay, berbalik kepada ELC ni, utk subjek ni, seingat saya akan ada dua assignment iaitu Evaluative Commentary dan Oral Commentary, satu writing test dan satu reading comprehension test. Evaluative Commentary tu adalah satu assignment berkaitan summarisation of an article. Nanti kita akan diberi beberapa artikel untuk dipilih, dan kita kena argue pandangan penulis artikel tu sama ada kita setuju atau tidak dengan pernyataan2 dalam artikel tu.. Tapi, kita bukan sekadar argue sebab kita kena argue based on real facts dan bukannya dari pandangan/perspektif kita. Sebab tu dalam subjek ni, kita akan belajar cara citation sebab kita akan rujuk kepada banyak sumber untuk kita argue dan rumuskan artikel yg kita pilih. Oral Commentary pulak adalah salah satu assignment yang saya suka sebab kita kena rumuskan pasal satu movie yang pernah kita tonton. Saya pilih movie 'Pitch Perfect 3' (MY FAV MOVIE OF ALL TIME!! ðŸ¤©). Basically, kita kena cerita pasal plot cerita tu, memorable scene, awards yang movie tu pernah dapat and nilai2 murni cerita tu.. Untuk oral commentary ni, ni adalah presentation sebenarnya.. So, kena prepare powerpoint slide semua tu lah.. Macam biasa laa kalau nak buat presentation kan.. Untuk writing test, nanti korang perlu buat satu esei berdasarkan tajuk yg diberi selama 1 jam 30 minit. Reading comprehension test pun sama durasi testnya. Reading test tu sama je macam yg pernah dijawab waktu sem 1 dan sem 2.

Last class bersama Madam Surina ❤️
Untuk subjek ni, kami dapat dua lecturer yang ajar iaitu Madam Surina yang handle kelas utk evaluative commentary dan Madam Saiedah yang handle presentation.. THANK YOU SOOO MUCH TO BOTH OF MY LECTURERS! ðŸ¥°

Kepada mereka2 yang risau akan kebolehan korang dalam Bahasa Inggeris, jangan risau.. Masih ada masa untuk korang baiki.. Jangan pernah malu untuk cuba bercakap Bahasa Inggeris walaupun salah.. Kalau tak faham, pastikan jgn pernah rasa malu untuk trus tanya guru2 yang mengajar. Untuk subjek lain jugak.. Semoga anda2 dapat enhance skills English korang sebab kita kena faham ye kepentingan bahasa Inggeris.. Amat penting untuk kita pada masa akan datang.. Jadi cuba! Dapat basic pun jadilah sebab kena igt juga yaa, kita kena paksa jugak diri untuk belajar bahasa Inggeris sebabnya pelajaran di peringkat tinggi, terutama UiTM, kebanyakan subjek itu diajar dalam bahasa Inggeris.. Nak jawab exam pun kena bahasa Inggeris.. Jadi, apa yang tindakan kita as student?? Yaa, teruskan usaha dan jangan pernah berhenti belajar bahasa Inggeris ni, okay??


HKB222 - DRAMA II
Dalam entri 'Semester 2 (Part 2)', saya dah pun cerita pengalaman saya belajar subjek Drama I.. Kenapa sem 3 ni, saya stay untuk ambil koko Drama?? Haa, ni yang korang kena tau.. Igt tak, hanya pelajar yang ambil koko Kesatria Negara waktu sem 1 sahaja yang boleh tukar koko waktu sem 2. Jadi, jika korang tukar subjek koko waktu sem 2, korang perlu stay koko yang sama waktu sem 3. Kalau sem 2 korang ambil koko Badminton, nanti sem 3 korang kena ambil koko Badminton II pulak.. haaaa macam tu.. Jadi, rancanglaa subjek koko korang supaya korang mampu bertahan koko yang sama sepanjang dua sem. Sebab waktu sem 3, sebarang pertukaran koko tidak dibenarkan yee.. Korang nak tak nak memang kena sambung koko yg korang amik waktu sem 2.. 

Tapi ada satu berita gembira!! SEM 3 ADALAH SEM LAST KORANG KOKO!!! YEAYY!! ðŸŽ‰ Jadi sebab tu saya asyik ulang cakap korang kena bertahan koko yang sama selama 'dua sem'.. Nanti korang naik sem 4, korang akan rasa legaaaaaaaaa sangat2 sebab jadual korang akan jadi lebih free lagi2 hari Jumaat sebab biasanya Jumaat petang ada koko dari pukul 5 smpai 7 petang.. Hahahahaha..

Okay, untuk Drama II ni, kitorang tak banyak belajar cara berlakon dahh, tapi, kami belajar berkaitan pengendalian event2 yang berkaitan pementasan.. Dari sini kami dapat ilmu apa tu role Floor Manager, Stage Manager, Director semua tuu.. Lepas tu, cikgu kami, Pak Man, telah dapatkan 3 event untuk kami satu kelas handle mengikut protokol yang betul. Jadi, waktu sem 3 ni laa kami dapat rasa pressure kalau pergi koko sebab dalam kelas, kami akan sentiasa berbincang macam mana nak handle event supaya perjalanan event tu smoothhh jee~ Dengan nak study nya, nak siapkan assignment, tapi korang perlu bahagikan komitmen korang sekarang utk handle event.. Memang sukar tapi pengalaman handle tu yang mahal.. Memang susah dan penat tapi seronok!! Ada satu event tu berlangsung selama dua hari.. Pada hari pertama, event habis pukul 11 malam, tapi kami perlu stay dalam dewan sebab nak kemas2 semua n perlu berbincang utk penambahbaikan hari esoknya.. Jadi, kami pulang ke kolej masing2 dalam hampir pukul 12 pagi ke atas... Dan yang membaraikan lagi keadaan, kami perlu ada di dewan esoknya jam 6 pagi.. Huwaaaaa ðŸ˜­.. Sangat penatt.. Tapi, nasib kami sekelas memang ngam dan kami memang membantu antara satu sama lain.. Mana yang datang lambat, kami coverkan tugas mereka sementara sebab faham, masing2 penat kann.. Pak Man pun, pagi2 tu dah jaga makan minum kitorg, dah breakfast ke belum semua.. Memang best laa.. Penat2 pun masih seronok nak bertugas.. Hasilnya, Pak Man bagi kami satu kelas A+ untuk koko kami yang terakhir ni!! TERIMA KASIH PAK MAN!! ðŸ¥°ðŸ¥°



Classmates Ko Drama yang tak pernah nak behave ðŸ¤£.. Ni bergambar lepas habis event Tayangan Video Koko untuk Pelajar Baru yang 2 hari tuu... Hahahaha.. Ni gambar hari kedua.. Rindu semua orang dalam ni.... ðŸ˜¢


.



Okay, sampai sini dulu lah entri saya untuk kali ni.. Jumpa di entri berikutnya iaitu subjek2 semester 3 (Part 3).. BYEEE!!! #staysafe #stay_at_home

Comments

Popular posts from this blog

AKADEMIK DI UiTM 📚 (PART 1)

BackStory Penerapan UiTM for My Degree (PART 1)

BackStory Penerapan UiTM for My Degree (PART 3)